Thursday, October 28, 2010

Samhain inspirasjon...

Jeg ser det er mange bloggere som pynter seg frem til Halloween, eller Samhain som jeg foretrekker å kalle dagen.Samhain er det hedenske nyåret, høsten er slutten på ett biologisk år, alt blir lagt til rette for en ny blomstring, nytt liv. Vi går mot den gravide vinteren, med all sin magi sovende under kulde og snø.
Samhain kvelden, som er natt til 1.november er den mest magiske natten i året. Da sløret mellom den synlige, og den usynlige verden er på sitt tynneste. Denne natten kommer tusser og troll ut for å lage krøll, og sovende sjeler prøver å finne veien hjem. De tradisjonelle gresskar lyktene ble plassert foran dører for å skremme vekk tusser med onde hensikter. Før i tiden brukte man faktisk epler! I hvert ett vindu ble det tent levende lys for å vise kjære sjeler veien hjem, og ønske de velkommen! :)Så min feiring er langt fra den amerikanske versjonen. Jeg går nok ikke knask eller knep. Men jeg tenner lys på graven til bestefar, og i år også på min onkel, som gikk vekk i sommer. Jeg inviterer til middag med familie og venner, for å hedre familie og slutten på en sommer.Også pynter jeg selvsagt litt ;) for DET er jo så GØY!
Og jeg skal prøve å få sett ett knippe hærlige filmer! "A Nightmare Before Christmas" er et must, "Sleepy Hollow" og "the Crow" likeså... og får man tid så er jo ikke "the Corpse Bride" å fordømme heller! Hi hi... ja, det blir jo en del Tim Burton der ser jeg! The pumpkin king himself!

og på spotify streamer jeg Danny Elfman ;)

ps. bildene er hentet fra nettet, stort sett Country Living, Martha Stewart og lignende!

1 comment:

liven said...

Heisann og takk for hilsen!!
Nå var det jammen lenge siden jeg hadde vært innom deg!!
Her var det mye fint....og flotte loppisfunn har du gjort også!
Bryr meg ikke så mye om halloween men en fin tradisjon å tenne lys på gravene !!

Ønsker deg en fin novembermåned :o)